Vi har utvecklat en beställningsmall, AluInterface-Lite, så att alla kunder kan beställa digitalt. Den färdiga mallen gör beställningar enklare och snabbare. Samtidigt får vi beställningsinformationen i ett format, som kan överföras digitalt till vårt system. På så sätt hamnar beställningen snabbare i produktionen.
Vi använder sedan tidigare AluInterface-tjänsten, som kan integreras i kundernas egna affärssystem. Den lämpar sig bäst till större beställningar eller för kunder, som kan förmedla beställningsinformationen till oss i förväg i ett bestämt format.
Det nya beställningsformuläret kräver ingen ERP-anslutning och passar utmärkt även till mindre och sporadiska beställningar.
Enklare beställning, snabbare hantering
Beställningsformuläret är enkelt att hantera och fylla i. För att komma igång krävs endast att kunden laddar ned Excel-formuläret till den egna datorn. Kunden fyller i produkt, antal och önskat utförande som ex. ytbehandling i formuläret och skickar in beställningen med ett knapptryck.
Kunden får samtidigt en kopia av beställningen till sin e-post. Det är bra, att då åter kontrollera att beställningen är korrekt. Som vanligt skickas en bekräftelse av leveranstiden till e-posten.
– Genom att använda beställningsmallen säkerställer vi, att all nödvändig information finns med i beställningen. Samtidigt undviker vi de fel, som ibland kan uppstå vid manuell hantering, säger ansvarig för beställnings- och leveransprocessen Terhi Rajala.
Beställningshanteringen blir smidigare, och beställningarna överförs till produktionen snabbare.
– Vår önskan är, att kunderna ska använda våra digitala beställningstjänster så mycket som möjligt. Tillsammans med din försäljare kan du utforma en beställningsmall, som passar just dina behov, säger Rajala.
Ett färdigt formulär minskar krångel
Försäljningsdirektören Mika Korkea-aho berättar, att försäljaren kommer att skicka beställningsmallen till sina kunder under årets lopp och ge instruktioner för hur den ska användas. Beställningsmallen kan redan nu även beställas från försäljaren.
– Vi hoppas, att formuläret är till nytta för våra kunder i den stressiga vardagen. Fyller man i formuläret behöver man inte fundera över om all viktig information är med. Gör man en beställning via ett fritt formulerat e-postmeddelande kan något falla bort, och det leder till förseningar i hanteringen. Formuläret är användbart på många sätt, säger Korkea-aho.
Om man dessutom sparar ned det ifyllda formuläret på sin dator, blir nästa beställning ännu snabbare att göra baserat på informationen i formuläret.
Alla nödvändiga profilnummer kan hämtas från den föregående beställningsbekräftelsen eller genom att ringa till sin försäljare.
Formuläret finns på engelska.